Lägg din order idag.
Skickas på måndag.1
1.625.180 nöjda kunder
Europas nr. 1 inom träningsutrustning
Lita på våra kunder.
Aktuellt finns 54.708 produktomdömen
crosstrainer

Crosstrainer

köpa
på Europas nr. 1 för hemmaträning

Träning på crosstrainer eller elliptical ger bra helkroppsträning, konditionsträning och ökad träningsnivå. Träna skonsamt och effektiv på crossare.

  • Pris
  • Smidiga träningsrörelser
  • Utrymmeskrav
  • Användning, syfte
  • Intensitet

Pris

Välj önskat pris

Pris

Pris

kr - kr 1503 132995

Smidiga träningsrörelser

Bra, smidiga, korrekta träningsrörelser crosstrainer bjuder på är avgörande för en bra och komfortabel känsla under träningen. Crosstrainer med bra träningsrörelser låter nästan inte och rörelserna är jämna och smidiga. Faktorer som bidrar till bra träningsrörelser och komfortabel träningsupplevelse är svängmassa, utväxling, kullager, kvalitet på material och utförande.

Smidiga träningsrörelser

Utrymmeskrav

Välj crosstrainer efter utrymmet den har i uppställt träningsläge

Utrymmeskrav (längd)

Användning, syfte

filter_crosstrainer_einsatz Användningssätt avser t.ex intensitet, träningstid och hur ofta träningsmaskinen i fråga används. Crosstrainer för användning på gym el dyl skulle vara tydligt märkta med uppgifter om att de verkligen tål professioenll användning. Givetvis är sådana professionella träningsmaskiner också mycket bra lämpade för användning i privata hem eftersom de håller mycket bra kvalitet, är tilverkade av robusta, högvärdiga, slitstarka material och kännetecknas av utmärkt utförande.

Semiprofessionella crosstrainer är lämpade för ambitiösa privatanvändare. Dessa träningsmaskiner klarar av en hel del belastningar, är användarvänliga och bjuder på skonsamma träningsrörelser så att de gott kan användas på hotell, i föreningar, företagsträningsrum och inom fysioterapin samt rehab.

Användningsområde

Intensitet

Några crosstrainers utav vårt sortiment avser hårda, regelbundna träningspass. Även för ambitiösa motionärer och idrottare är stabilare crosstrainer ett bra val eftersom dem klarar av alla belastningar p.g.a. robust och högvärdig konstruktion.

Träningstid i snitt per vecka

Tobi
Trygg e-handel
Din beställning är krypterad med 256 bitars SSL.
Välkommen!
starta chatten
Vid frågor kring träningsutrustning, motion och träning hör av dig till vår kunniga kundservice via Livesupport-Chat
71x i Europa hitta butik
stores
sortera efter
produkter per sida:
Visning
sida
Sport-Tiedje provar och testar varenda träningsmaskin. Sedan betygsätter vår testgrupp av idrottsvetare, elitidrottare och servicetekniker träningsmaskinerna i fråga. Betygen avser olika kategorier och därefter ges 1- 5 stjärnor. Sport-Tiedjes omdöme resp betygsättning på olika produkter ska underlätta för kunder att jämföra diverse träningsmaskiner och hitta rätt produkt som passar en bäst.
Utrustning på crosstrainers avser svängenhet (svängmassa, svänghjul osv), bromssystem, träningsdator (konsol, display, programutbud m fl) och övriga utrustningsdetaljer som transporthjul, bokhållare osv. Bra utrustning ger varitionsrik och komfortabel träning: Bra för motivationen också! Pulsmätningsfunktion bjuder på ännu effektivare och roligare träning!
Innovation är en av de kriterier som ingår iSport-Tiedjes produktomdöme och betygsättning på crosstrainer. Här betygsätts träningsmaskiner som utmärks av tekniska nyheter och snillrika uppfinngar som är avsevärda för en fortsatt utveckling och förbättring av crosstrainers. Ju mer inovation och högre utveckling, desto bättre betyg.
Svängmassan inkluderar svänghjul, kullager, vevlager mm och är avgörande för träningsmaskinens jämna varv. Dessutom spelar utväxling, steglängd och stegbredd i samband med steghöjd roll för smidiga varv och harmoniska träingsrörelser. Crosstrainerns med jämn och smidig gång ger ganska skonsamma träningsrörelser och det finns ökad muskelaktivitet.
Stabilitet på crosstrainers avgörs av bra fötter, crosstrainerns tyng, robust ramkonstruktion. Stabila crosstrainers håller lång livslängd och klarar även hårda och intensiva träningspas utan krångel. Dessutom tål stabila crosstrainers tyngre användarvikt.
upp
produkter per sida:
sida

Crosstrainer ger perfekt hemmaträning!

Träna skonsamt och effektivt. På crosstrainer eller elliptical! Crosstrainer (även kallad för elliptical eller ellipstränare) är en träningsmaskin som efterliknar rörelser som gång, löpning eller springandet, kanske att gå i trappor också. Det beror på resp. träningsmaskinens utförande och konstruktion. Rörelserna på crosstrainer utförs styrda på pedaler och därför att även armarna rörs vid träning på crosstrainer så jämförs denna träningsform också ofta med längdskidåkning. Träning på crosstrainer är ganska skonsam och vänligare mot lederna än t.ex. löpning, eftersom det handlar om just styrda rörelser. Fötterna stannar på pedalerna hela tiden och därför är lederna inte utsatta för stötar som skulle uppstå vid fötternas isättande.

Träning på crosstrainer ger bra helkroppsträning genom de rörliga handtagen så att det handlar om en verkligen effektiv träningsmaskin för hela kroppen. Utöver det blir själva konditionsträningen på crosstrainern mångsidigare: Beroende på hur pass intensivt armar och ben jobbar blir det också olika effekter. Dessutom bjuder crosstrainer med ställbar steglängd på bra simulering av olika träningsstilar och rörelsemönster: kortare steg som liknar träning på trappmaskin eller längre steg man kanske känner till från längdskidåkningen eller när man springer. Denna kombination av mycket krävande träning för både under- och överkroppen och de samtidigt skonsamma, ledvänliga rörelserna känns väldigt bra och det märks att det är effektivt. Och visst ger det glädje också när det blir resultat. Då är det motiverande att fortsätta med träningen oavsett träningsnivå och ålder. Vid crosstraining tränas inte bara musklerna utan även cirkulationsorganerna stärks. Själva träningen på crosstrainer kan vara mycket lätt, lagom hård eller väldigt häftig och intensiv. Det finns många intensitets- och belastningsgrader på crosstrainern, komfortabla rörelser eller rejäla utmaningar som kräver allt. Själva träningsintensiteten beror på rörelsernas hastighet och resp. val av belastningen d.v.s. träningsmotståndet. Musklerna som jobbar mest under träningen på crosstrainer är ben- och sätesmuskler. Men även armarna gör en del eftersom de styrs av de långa handtagen och kan aktivt snabba på rörelserna genom kraftiga drag. Armrörelserna medför också aktivering av rygg-, mag- och skuldermuskulaturen. Kort sagt är det alltså kroppens stora muskelgrupper som tränas på crosstrainer och därför hörs det också ofta talas om att crosstrainer är bra träningsmaskiner för just helkroppsträning.

Träningsrörelserna crosstrainer bjuder på är inte bara skonsamma utan de är också bra lämpade för att sätta fart på fettförbränningen och gå ned i vikt eftersom det är så pass många muskler som är delaktiga under träningen på crosstrainer. Beroende på vilken intensitet man kör förbrukas upp till 700 kcal per timme under träningen på crosstrainer. För korrekt utförd träning på crosstrainer krävs inte mycket, det är ganska lätt eftersom rörelserna är anpassade efter människans naturliga rörelsemönster. Det kan gott vara anledningen till att crosstrainer och ellipticals räknas till de mest populära träningsmaskinerna inom hemmaträning och på proffsiga träningsställen som gym osv. Den växande populariteten ledde till fortsatt utveckling och variation av modellerna så att det numera finns ett mycket brett utbud av crosstrainers i olika storlekar, med diverse funktioner och program, åtskilliga rörelsemönster och utföranden. Det kan vara svårt att behålla överblick över hela crosstrainer och elliptical sortimentet. För att underlätta valet av vilken crosstrainer man slutligen ska ta ger vi lite vägledning, tips och köpråd inom crosstrainer.

Köpråd crosstrainer

Vi börjar köprådet med några utav de allra viktigaste frågorna för att hitta precis den träningsmaskin som passar en bäst och som man skulle vara nöjd med framöver.

Vem ska använda crosstrainern? Vem tränar?

Första frågan: Vem kommer att använda crosstrainern? Är det kanske fler personer och hur långa och tunga är dem? Ju längre kroppslängd, desto längre steglängd skulle crosstrainern ha. Det brukar gälla: Vid en kroppslängd över 175 cm borde man välja en crosstrainer med steglängd på minst 50 cm. I allmänhet kan sägas: De flesta tycker att en längre steglängd känns mycket bättre. Ska fler personer träna på crosstrainern borde man kanske tänka på en crosstrainer med ställbar steglängd så att träningsmaskinen passar alla; det borde kännas lika bra för alla att träna på den. Fördelen sådana modeller bjuder på nämndes redan: Olika steglängder simulerar olika löpstilar och skiljer sig i löpdynamiken. Då blir det likadana rörelser man känner igen från löpningen: Springer man snabbt, utförs längre steg och blir man långsammare, blir stegen kortare.

Stegbredd – kortare avstånd känns naturligare

Vid normal gång är avståndet mellan fötterna inte särskilt långt eller brett; för angenäm och komfortabel träning med rörelser som känns ganska naturliga borde fötternas position inte vara mycket annorlunda på crosstrainer eller elliptical. Måttet för avståndet mellan pedalerna kallas ibland också för Q-faktor, pedalavstånd, stegbredd eller avstånd mellan trampytorna. Håll alltid utkik efter stegbredden när du letar crosstrainer eller elliptical! Relaterad till träningsmaskinens konstruktion är det oftast de större (längre) crosstrainers som bjuder på kortare avstånd mellan pedalerna.

Steglängd på crosstrainer? Experterna tipsar!

Kolla på crosstrainer med ställbar steglängd. Det är mycket fördelaktigt i flera avseenden. Klart att träningsmaskinen då passar personer med olika kroppslängder. Men med ställbar steglängd finns även möjligheten för omväxlande, variationsrikare träning och omfattande träningseffekt eftersom det är fler muskelgrupper som får jobba och samtidigt stärks och tränas upp dem såklart. Varför inte anpassa träningsintensiteten dvs steglängen efter aktuell dagsform. Kortare steglängder ger kortare steg som känns liksom mer som en upp och ner rörelse, jämför trappsteg eller träning på trappmaskin. Längre steglängder ger längre steg lika man känner igen från löpningen eller längdskidåkningen. Justeringen av steglängden kan väljas för hand eller inställs elektroniskt. Numera finns även crosstrainer med steglös, elektroniskt ställbar steglängd.

Träningsprogram

Crosstrainern i fråga borde vara utrustad med olika träningsprogram så att du får olika möjligheter för variationsrik träning du inte tröttnar på i förtid. Får du omväxlande träningspass hålls motivationen uppe framöver. Dessutom finns med diverse träningsprogram alltid någon utmaning.

Watt vadå?

Följ dina utvecklingar och håll koll på dina förbättringar med hjälp av Watt-styrning!

Watt-angivelse återspeglar din träningsprestation i enheten Watt. Ska du utföra träning enligt medicinska föreskrifter borde du passa på att crosstrainern du väljer har träningsdator med Watt-styrda träningsprogram eller du skaffar en s.k. crosstrainer-ergometer. Ergometer kallas samtliga träningsmaskiner för som har Watt-styrda program och Watt-angivelse. På sådana träningsmaskiner kan träningsmotstånd inställas i Watt. Watt-baserad träning funkar så att prestationen (motståndet) förinställs i form av Watt och denna prestationen gäller och hålls automatiskt. Det är liksom samma motstånd man jobbar mot. Trampar man då exempelvis snabbare, så minskas motståndet men slutligen blir det samma Watt-effekt ändå. Vid terapeutisk insats funkar Watt-styrd träning mycket bra för att undvika överbelastningar vid hemmaträning. Då har man mycket bra koll på träningsintensiteten, träningsprestation och sina utvecklingar. Redan efter ett fåtal träningspass blir det märkbart att du kan öka på din prestation och att du behöver kortare återhämtningstid som det har varit i början.

Puls- och intervallprogram: Snabbare viktminskning med träning på crosstrainer

Vid målsättningar som fettförbränning eller förbättring av kondition så borde crosstrainern du väljer vara utrustad med pulsbaserade träningsprogram. Vid träning med rimlig intensitet kan specifika träningsmål uppnås mycket snabbare. Och just pulsen är en av de bästa indikatorerna för träningsintensitet.

Vi skulle dock också vilja rekommendera crosstrainer med intervallprogram. Vid intervallprogram växlar krävande och lugnare träningsenheter så att träningspasset verkligen blir om-växlande! Vetenskapliga studier har belagt att intervallträning bidrar till att snabbare kunna prestera bättre. Med sådana intervallprogram kommer du snabbare i form eller din redan goda träningsnivå förbättras ytterligare inom kort tid. Utöver det är intervallprogram mycket effektiva för att peppa fettförbränningen så att man snabbare kan bli av med onödiga extrakilon. För ambitiösa motionärer och idrottare är intervallträning liksom ett måste!

Träna komfortabelt: crosstrainer utrustning

Många crosstrainer bjuder på fina små detaljer som gör träningen mer komfortabel och underhållande. Just vid längre träningspass är det liksom oumbärligt med flaskhållare; då behöver du inte avbryta träningen och lämna crosstrainern bara för att hämta något att dricka. Flaskhållare, minst en, är nog väldigt praktisk! På kontrollpanelen resp. monitorn borde finnas lite utrymme för att placera t ex mobil, någon bok eller fjärrkontroll. Bra dämpade pedaler eller trampytor (cushion pads) känns mycket mer angenäma för fötterna; transporthjul gör det lätt att flytta träningsmaskinen.

Mått på crosstrainer - hur skrymmande är en crosstrainer egentligen?

Köp av crosstrainer eller köp av möbler- det gäller samma sak: Kolla rummet och mät! I varje produktbeskrivning hittar du information om crosstrainerns dimensioner i träningsläge. Det borde alltid finnas några centimenters mellanrum till väggen, möbler eller vad som kan finnas mer i rummet, eftersom crosstrainer och elliptical har rörliga delar. Man skulle känna sig fri och inte begränsad eller inskränkt vid utövande av träning på crosstrainer Något viktigt man inte borde missa kontrollera är max pedalhöjden (högsta möjliga pedalläge) . Tänk på användarens koppslängd också! Räkna alltid ca. 30 – 50 cm fram till taket. Annars blir det risk för felaktig träningshållning eftersom man omedvetet börjar dra in axlarna och huvudet när det finns för litet mellanrum mellan huvud och tak.

Svängmassa: Vikten avgör inte allt - längre

Svängmassan utgörs till största del av svänghjulet som drivs genom pedalrörelserna och ger effekt på bromssystemet. På så sätt genereras träningsmotståndet (bromseffekt). Det händer ofta att det kommer in spörsmål om just svängmassan eftersom vid den första generationen av crosstrainer-modeller som hade kommit på marknaden var det viktigt med just svängmassans vikt: ju tyngre desto bättre träningsmaskin överhuvudtaget och desto jämnare träningsrörelserna. Men idag har tekniken vidareutvecklats så pass mycket att det inte längre spelar någon större roll om crosstrainern är utrustad med tyngre eller lättare svängmassa. Leder och bromssystem är numera mycket genomtänkta och avancerade så att vikten på svängmassan inte längre står i fokus. Några tillverkare har också slutat ange vikten på svängmassan eftersom det inte är längre relevant.

Experttips: Placering av svängmassa

Själva vikten av svängmassan på crosstrainer är numera inte lika viktigt som det var förr, men nu har något annat hamnat i fokus: I en test genomförd av Tekniska universitet München „institutionen ( ´Institut für Biomechanik im Sport` vid München (11/2015) ) konstaterades att crosstrainer med högre placerat svängmassa än pedalerna ger högre kaloriförbrukning. Därför passar just sådana crosstrainer för alla som vill träna med just målsättningen att gå ned i vikt.

Sport-Tiedje omdöme: Crosstrainer

Sport-Tiedje granskar noga alla träningsmaskiner. Sedan lämnar teamet av idrottsvetare, elitidrottare och servicetekniker produktomdömet avseende olika kategorier. Sport-Tiedje' s produktomdöme ska hjälpa dig att lättare kunna jämföra produkterna och underlätta valet av crosstrainern. Crosstrainer omdömen som resultat av Sport-Tiedje testet syftar på fyra kategorier:

Utrustning

Är det prat om „utrustningen“ på någon crosstrainer så avser denna term svängenheten, broms, träningsdator/monitor (display, träningsprogram osv.) och övriga detaljer som transporthjul, bokhållare m fl . En crosstrainer med bra utrustning gör träningen mer omväxlande och komfortabel. Med pulsmätningsfunkion och Watt-styrning blir träningen ännu effektivare.

Innovation

Innovation är en särskild kategori i Sport-Tiedje Crosstrainer test och omdöme. Här testas endast de träningsmaskiner som utmärks av nyheter inom tekniska området och som är liksom vägvisande för framtida utevcklingar av ännu bättre crosstrainer-modeller. Ju bättre omdöme, desto mer avancerad träningsmaskin!

Träningsrörelse

För jämna, smidiga varv och sköna träningsrörelser finns flera avgörande komponenter som måste funka ihop i perfekt samspel: bromssystem, utväxling, steglängd och stegbredd i samband med steghöjd. Smidiga varv utan korta avbrytningar eller trassel ger skonsammare och ledvänligare träning. Det känns bara mycket bättre!

Stabilitet

Stabilia crosstrainer utmärks av gedigna, robusta fötter, lämplig tyngd och robust ramkonstruktion. En stabil crosstrainer håller längre livslängd och står alltid säker på golvet oavsett om man kör hur hårda träningspass som helst. Riktigt stabila crosstrainers tål också en högre max belastning förstås.

Sammanfattning: Crosstrainer köpråd

Vi hoppas vi kunde hjälpa lite med den här slags vägledningen så att du hittar en bra crosstrainer som uppfyller dina förväntningar, dina behov och önskningar. Skulle det finnas fler frågor är du välkommen att besöka våra butiker. Här får du tips och information på plats och du kan prova på så många träningsmaskiner du vill. Eller besök nätbutiken och kontakta vårt internationella team via telefon, e-post eller live-chat.

Trainingstips för träning på crosstrainer

Du ska inte bara hitta en bra träningsmaskin som passar just dig utan du ska också träna med varaktig motivation och uppfylla dina mål. Med våra crosstrainer tips vill vi upplysa om hur det går ihop att träna både komfortabelt och effektivt utan att begå de vanligaste felen.

Händernas position vid träning på crosstrainer

En av de stora fördelar träning på crosstrainer bjuder på är att även armarna är aktiva. För att maxa träningseffekten och samtidigt träna upp ryggmusklerna är just händernas position ganska avgörande: Man borde ta tag i handtagen med lagom hårt eller en aning hårdare grepp; greppar man för svagt och inte tillräckligt hårt så finns risken att rörelsen utförs dels via handlederna. Men det borde man inte göra. Handlederna borde belastas så lite som möjligt! Tar allting tag i handtaget med hela handen. Hand och underarm skulle ligga på samma linje. Axlar och armbåge styr rörelserna. Många som tränar crosstrainer brukar mycket aktivt använda armarna och med ordenligt press. Det kanske duger senare som träningsvariant vid effekiv träning på crosstrainer, t ex när du vill lägga mer vikt på just träning av överkroppen. Men är man nybörjare så är det jätteviktigt att träningsrörelserna utförs korrekta. Endast då får musklerna, senor och leder möjlighet och tid att anpassa sig på rörelserna utan risk för skador och med bästa chansen till muskeluppbyggnad och önskad träningseffekt.

Träningsposition: Rätt hållning på crosstrainer

Under träningen på crosstrainer borde överkroppen hållas upprätt, hela kroppshållningen borde vara ganska naturlig. Undvik svängrygg och böj inte höfterna. Räta inte benen på fullt ut. Benen borde inte vara helt sträckta och raka utan en aning böjda. Passa på redan från första början att din träningshållning inte är felaktig. Har du då tränat ett par gånger med rätt hållning så behöver du inte längre ens tänka på den, det har gått i huvudet och kommer att infinna sig helt automatiskt när du kliver på din crosstrainer eller elliptical.

Fötternas position

Är du inte direkt någon fotomodell och kanske inte bredbent cowboy heller, så borde avståndet mellan fötterna vara minimalt. Fötterna borde placeras mot pedalernas inre kant för att få minsta möjliga avståndet mellan fötterna; det ska kännas behagligt och bra.

Ned på jorden

Träning på crosstrainer är mycket skonsam och vänligare mot lederna än t ex löpning. Men varför är det så? Ja, därför att fötterna stannar på pedalerna – jämt. Om hälen nu skulle lyftas lite under träningen, ingen fara. Det är helt normalt! Men passa på att du inte tränar bara stående på tårna hela tiden. Håll fötterna nere på trampytorna! Då får du effekten du är ute efter och crosstrainern är känd för: härlig, skonsam, nästan en aning tyngdlös men ändå jordnära träning som känns fantastiskt bra!
upp
Sport-Tiedje
Europas nr. 1 inom träningsutrustning
  • 44x personlig service på plats i Tyskland Berlin, Bielefeld, Braunschweig, Bremen, Dortmund, Dresden, Düsseldorf, Essen, Frankfurt, Freiburg, Göttingen, Hamburg, Hannover, Karlsruhe, Kassel, Kiel, Köln, Leipzig, Lübeck, Mannheim, München, Münster, Nürnberg, Saarbrücken, Schleswig, Stuttgart, Wiesbaden
  • 12x i Storbritannien Aberdeen, Batley, Camberley, Edinburgh, Glasgow, London, Manchester, Newcastle, Nottingham
  • 6x Nederländerna Amsterdam, Bodegraven, Den Haag, Eindhoven, Roosendaal, Rotterdam
  • 3x i Österrike Graz, Linz, Wien
  • 3x i Schweiz Bern, Lausanne, Zürich
  • Polen Warszawa
  • Danmark Köpenhamn
  • Belgien Bryssel
Håll koll på Europas nr. 1 inom träningsutrustning
Följ oss på Facebook, Google+ och Co.
  • Facebook
  • Goggle+
  • YouTube
Betalningssätt
  • Paypal
  • VISA
  • Master Card
  • Faktura
  • postförskott
  • förhandsbetalning faktura
Samarbetspartners
  • DHL
  • UPS
  • FedEx
  • Spedition
© Sport-Tiedje GmbH 1984 - 2017
1) Endast vid betalning mot PayPal, postförskott, kreditkort, Klarna.
Välkommen till våra butiker
71x i Europa
Storemap
Sport-Tiedje
12 medarbetare
ger service och rådgivning
08-403 001 31
info@sport-tiedje.se